Pielgrzymka do Słowacji (20170903)W dniach 2-3 września (sobota-niedziela) odbyła się parafialna pielgrzymka do Słowacji.

Wyjazd poprzedziła Msza Św. sprawowana w naszym Sanktuarium przez ks. Proboszcza o godz. 5:00. Na szlak wyruszyliśmy autobusem firmy Sergios. Mimo kapryśnej pogody mogliśmy podziwiać widoki, jakie roztaczały przed nami Bieszczady i Karpaty.

Pierwszym etapem naszej wędrówki był Stary Sącz. Tu, w mieście Św. Kingi, nawiedziliśmy krótko klasztor sióstr Klarysek, po czym w strugach deszczu dotarliśmy do Zakopanego. Podczas dłuższego postoju modliliśmy sie się w Sanktuarium MB Fatimskiej na Krzeptówkach w 100 rocznicę Jej Objawień oraz podziwialiśmy ten wspaniały dar Górali dla Św. Jana Pawła II.

Następny przystanek miał miejsce w urokliwym miasteczku Kieżmark (Keżmarok), gdzie zwiedziliśmy ryneczek ze starą Cerkwią Grekokatolicką i starym drewnianym Kościołem Protestanckim z 1717 roku. Na chwilę „zakukaliśmy” do nowego kościoła Ewangelickiego z figurą Serca Jezusowego, a następnie dłużej zatrzymaliśmy się w liczącym blisko 700 lat, urzekającym, z pięknym wystrojem Kościele Św. Krzyża.

Wieczorem dotarliśmy do Wierzbowa (Vrbov) na Słowacji. Zakwaterowaliśmy się w Pensjonacie "Maria". Po obiadokolacji tylko nieliczni nie skorzystali z okazji relaksujących kąpieli w odległych o ok. 200 m wodach geotermalnych.

W niedzielny ranek po śniadaniu wyruszyliśmy w dalszą drogę. Przed nami roztaczały się piękne widoki, jednakże szczyty Tatr kryły się w porannej mgle. Pierwszy przystanek miał miejsce w Spiskim Czwartku (Spissky Stvrtok), gdzie znajduje się XIII-wieczny kościół gotycki z kaplicą Zapolyów - dziedzictwo kultury narodowej. Niestety, wystrój świątyni, a w szczególności ołtarz podziwialiśmy z odległości - przez kraty.

Następnie udaliśmy się do Sanktuarium Mariańska Góra w Lewoczy. Jest ono uważane za Słowacką Częstochowę. Historia tej świątyni sięga XIII w. i nawiązuje do najazdów tureckich na te ziemie. Tablica u wejścia do świątyni upamiętnia odprawianą tu 3 lipca 1995 r. przez Jana Pawła II Mszę Św., która zgromadziła blisko 650 tys. wiernych. W Sanktuarium na Górze Matki Bożej uczestniczyliśmy we Mszy Św. sprawowanej przez ks. Proboszcza w naszej intencji. Po zakończeniu niedzielnej liturgii, zauroczeni przepiękną panoramą Tatr, zorganizowaliśmy sobie „sesję zdjęciową”.

Dalsza trasa wiodła nas do Spiskiego Hradu (Spissky hrad), będącego „perłą” słowackiej architektury średniowiecznej, gdzie zwiedziliśmy ruiny XII-wiecznego zamku, zniszczonego przez pożar w 1780 roku. Miejsce to w 1993 roku wpisane zostało do Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Kolejnym etapem naszej pielgrzymki było miasteczko Bardejów otoczone średniowiecznym murem obronnym. Nabierając sił przez dalszą podróżą zjedliśmy obiad, po czym udaliśmy się na spacer połączony ze zwiedzaniem rynku i okolic. Był to ostatni punkt naszego wyjazdu.

Do Wielkich Oczu, nieco umęczeni lecz w dobrych humorach dotarliśmy ok. godz. 21:00. Pielgrzymka, jak każda, była czasem wielu wrażeń i niezapomnianych widoków. W drodze mogliśmy wspólnie się modlić, śpiewać i słuchać fascynujących opowieści ks. Proboszcza - naszego przewodnika, zarówno duchowego, jak i turystycznego. Dużym aplauzem cieszył się też „chórek dziecięcy”.

Składamy serdeczne Bóg zapłać: księdzu Proboszczowi za przewodniczenie nam podczas pielgrzymki, Panu Grzegorzowi (kierowcy) za zapewnienie bezpiecznej podróży, a wszystkim uczestnikom za ten wyjątkowy czas wspólnoty.

Dzięki wyborowi najkrótszej z możliwych trasy mogliśmy z wpłat ufundować dar dla parafii.